جراحی تومور گلوموس ناخن

آیا تومور گلوموس ناخن را می شود جراحی کرد؟تمام آنچه باید در مورد تومور گلوموس ناخن بدانید؟آیا تاکنون دچار ضایعه دردناک بستر ناخن خود شده اید بدون اینکه چیزی را مشاهده کنید؟بله بیمارانی هستند به علت دردناک بودن بستر ناخن و حساس بودن آن به سرما مراجعه می کنند و ممکنه قبل از مراجعه به جراح ترمیمی یا جراح دست به پزشکان متعدد مراجعه کرده و حتی در تعدادی از موارد ناخن آنها را کشیده باشند، بله این شرحال بیمارانی است که به علت تومور گلوموس به ما مراجعه می نمایند.

تومور گلوموس ناخن چیست؟

تومور گلوموس تومور خوش خیم  خیلی نادری است که ناشی از گلوموس بادی  (Glomus Body) بوده و به طور عمده زیر ناخن در نوک انگشتان دست و یا در موارد نادر انگشتان پا یافت می شود،اینها کمتر از 2٪ از تومورهای بافت نرم  را تشکیل می دهند.

تومور گلوموس ناخن معمولاً باعث درد شدید در زیر ناخن می شود. این درد معمولاً با فشار یا ضربه به ناخن بدتر می شود. همچنین ممکن است تورم، قرمزی یا حساسیت در اطراف ناخن وجود داشته باشد.

truncate dir-rtl

تومر گلوموس دست -ممکن است مشکل شما هم باشد

علت تومور گلوموس ناخن

علت تومور گلوموس ناخن مشخص نیست. برخی از دانشمندان معتقدند که این تومور ممکن است ناشی از آسیب به عصب زیر ناخن باشد.تشخیص تومور گلوموس ناخن معمولاً با معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی انجام می شود.

درمان تومور گلوموس ناخن معمولاً جراحی است. در این جراحی، تومور از زیر ناخن برداشته می شود.در موارد نادر، تومور گلوموس ناخن ممکن است به صورت خود به خود از بین برود.

بیشتر بخوانید :قطع عصب

علائم تومور گلوموس ناخن

درد این تومور بافشار به آن و یا در سرما بیشتر میشود. بطور مثال در هوای سرد درد بشدت افزایش میابد. اندازه تومور معمولا در حد 6-2 میلیمتراست.

در این تومورها گرچه ظاهر ناخن معمولا طبیعی است گاهی اوقات ناخن روی تومور کمی برجسته میشود وگاهی اوقات تومور به رنگ آبی در زیر ناخن دیده میشود.

احتمال بدخیم شدن این تومور ها بسیار نادر است، و از نظر شیوع این تومورها در خانمها شیوع بیشتری دارند. ولی نوع بدخیم بالای دو سانتی بوده و معمولا  در مخاط و یا زیر فاشیا دیده می شوند

درد شدید در زیر ناخن، تورم، قرمزی یا حساسیت در اطراف ناخن، تغییر رنگ ناخن، مانند تیره شدن یا زرد شدن، خونریزی زیر ناخن

truncate dir-rtl

‎نمونه ديگري از عمل جراحي تومور ‎گلوموس توسط دكتر كربلايي خاني جراح پلاستيك

تشخیص تومور گلوموس ناخن

تشخیص تومور گلوموس ناخن معمولاً با معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری انجام می شود.در معاینه فیزیکی، پزشک به ناخن و اطراف آن نگاه می کند. همچنین ممکن است با ضربه زدن به ناخن، درد را بررسی کند.آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند تا تومور را ببیند و اندازه آن را تعیین کند.

بیشتر بخوانید :عصب اولنار

علت دردناک بودن بستر ناخن چیست؟

تومور گلوموس برای اولین بار توسط هویر در سال 1877 شرح داده شد، در حالی که اولین توصیف بالینی کامل توسط ماسون در سال 1924شرح داده شد.

از لحاظ بافت شناسی، تومورهای گلوموس از یک سرخرگ آوران، و عروق ارتباطی، وvenule ساخته شده اند.تومورهای گلوموس دارای سلول های عضلات صاف بوده و تنظیم کننده حرارت گلوموس بادی پوست را به عهده دارند و در دست معمولا بصورت یک توده کوچک دردناک در زیر ناخن تظاهر پیدا میکند. این تومورها در گوش میانی هم مشاهده می شوند و یک سوم تومورهای گلوموس زیر سن بیست سالگی مشاهده می شوند.

درمان تومور گلوموس با جراحی Gluomus TumorTreatment

درمان این تومور انجام عمل جراحی است.  که باید توسط جراح با تجربه انجام شود.دکتر کربلایی در جراحی این تومور تجارب بسیاری دارند. در عمل جراحی ناخن برداشته شده و در زیر آن با برش طولی در بستر ناخن تومور برداشته میشود و بستر ناخن ترمیم شده و ناخن مجددا در جای خود قرار داده می شود تا ناخن بستر مناسبی برای رشد داشته باشد. ناخن بعد از چند ماه مجددا رشد کرده و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیشود. اگر تومور در حین جراحی بطور کامل خارج نشود ممکن است پس از مدتی مجددا عود کند. عود در بیست درصدموارد دیده میشود، در جراحی این بیماران باید ظرافت زیادی به خرج داد و بهتراست با بزرگنمایی میکروسکوپیک انجام داد و تا حد امکان تومر بصورت کامل خارج شود.

بیشتر بخوانید : شکستگی استخوان اسکافویید

نمونه ای از تومور گلوموس در بستر ناخن

بعضی اوقات تومور مشاهده نمی شود.

نمونه ای از تومور گلوموس در بستر ناخن