جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بهترین طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی به پشت دراز کشیدن است. اگر این جراحی را انجام داده‌اید از خوابیدن به پهلو یا شکم خودداری کنید. توجه به مراقبت‌های بعد از عمل مدت زمان نقاهت را کوتاه کرده و نتیجه بهتری می‌بخشد. تا سه روز بعد از جراحی استحمام نکنید و از انجام ورزش‌های سنگین حتی پیاده روی بپرهیزید. طرز صحیح خوابیدن، فقط برای مراقبت از سینه‌ها نیست بلکه برای اینکه احساس راحتی بیشتری داشته باید به آن دقت کنید. از چند بالش برای بالا بردن سر خود استفاده کنید زیرا با انجام این کار سر و گردنتان بالاتر از قفسه سینه قرار می‌گیرد و خواب راحت‌تری را تجربه خواهید کرد.

مناسب‌ترین حالت خواب برای هر دوره بعد از ماموپلاستی

حالت مناسب برای استراحت بعد از این جراحی خوابیدن به پشت است. به ویژه در چند روز اول باید قسمت بالا تنه از سطح زمین کمی فاصله داشته و زاویه ایجاد کرده باشد. طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی در روزهای ابتدایی به قدری اهمیت دارد که گاهی بیمار را مجبور می‌کند بر روی صندلی استراحت کند زیرا با این کار وزن بدن به بهترین شکل توزیع می‌شود. همچنین اگر بر روی صندلی با زاویه‌ای درست استراحت کنید موجب حفظ طرح سینه‌های جدید خواهد شد و از عوارض بعد از عمل نیز جلوگیری می‌کند.

  • در حالت کلی علاوه بر دراز کشیدن بر پشت و استفاده از بالش مناسب، نشستن بر روی صندلی و استراحت به صورت نشسته بعد از عمل مناسب هستند.
  • خوابیدن به پهلو بلافاصله بعد از عمل توصیه نمی‌شود و حتما باید حداقل 3 روز از این حرکت خودداری کنید.
  • نکته دیگر این است که شاید مجبور شوید از عادات قبلی خود دست بکشید مثلا کسی که همیشه دمر می‌خوابید باید به پشت بخوابد.
  • گاهی بعضی از افراد به خوابیدن بر روی رخت‌خواب‌های سفت یا بسیار نرم عادت ندارد و رعایت نکردن این موضوع باعث کمر درد در آنها می‌شود، به همین خاطر بهتر است که از تخت قبلی خود استفاده کنند تا روند بهبود خوب پیش برود.

استفاده از بالش و لوازم جانبی مناسب برای خواب بعد از عمل کوچک کردن سینه‌ها

در صورت استفاده از لوازم دیگر جهت حمایت از عمل ماموپلاستی، دو نوع بالش پیشنهاد می‌شوند. بالش‌های جانبی که به شکل دایره‌ای می‌باشند در محل پروتز سینه قرار می‌گیرند و در هنگام تحرک فشار وارد شده بر سینه را کاهش می‌دهند. لازم است از پتوهای نرم، سبک و بدون پرز استفاده کنید تا از سینه‌ها محافظت شود. به نوع دیگر بالش‌ها گوه‌ای گفته می‌شود که شیب ملایمی دارند و باعث قرارگیری سر بالاتر از بدن خواهند شد که قطعا فشار وارد به سینه در حالت خوابیده را کم می‌کنند. این بالش‌ها مثلثی شکل هستند و استفاده از آ‌‌ن‌ها با کاربرد همزمان چند بالش برابری می‌کند. برای تهیه بالش‌های مناسب به فروشگاه‌های تشک و لوازم جانبی که معتبر هستند مراجعه کنید.

پوشیدن لباس خواب راحت نیز بسیار مهم است زیرا باعث کاهش عوارض مربوط به جراحی خواهد شد. استفاده از لباس خواب مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا حال مطلوبی در هنگام خواب داشته باشید و در نتیجه عوارض مربوط به جراحی را کاهش دهید. به هر حال، قبل از استفاده از هرگونه لوازم جانبی یا تغییر در روش خواب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

مقابله با بی خوابی و مشکلات خواب بعد از ماموپلاستی

برای مقابله با بی خوابی علاوه بر طرز صحیح خواب، بهتر است از داروهای ضد التهابی و درد استفاده کنید. بعد از ماموپلاستی، سعی کنید خواب و بیداری شما در طول روز ساعات مشخصی داشته باشد و نامنظم به خواب نروید. این فرایند به بدن شما کمک می‌کند تا الگوی خواب منظمی پیدا کند و راحت‌تر به استراحت برود.

مطمئن شوید که محیط خوبی را برای خوابیدن انتخاب کرده‌اید. در اتاق خود از پرده‌های مناسب جهت تنظیم نور استفاده کنید. از مصرف مواد محرک مانند قهوه، نیکوتین و الکل بپرهیزید زیرا این مواد می‌توانند باعث بیدار ماندن شما در طول شب شوند و به خواب شما آسیب بزنند. همچنین تمرین و فعالیت بدنی منظم در طول روز باعث می شود که از لحاظ فیزیکی خسته شوید و راحت تر بخوابید.

نقطه مقابل این موضوع انجام تمرینات سنگین است زیرا باعث می شوند که بدن درد بگیرید و حتی تاثیر منفی بر روی عمل ماموپلاستی خواهد گذاشت. اگر واقعا به خواب رفتن برایتان سخت شد از تکنیک‌های آرامش بخش مانند تمرین تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی ملایم یا خواندن کتاب استفاده کنید. گاهی بعضی از بیماران واقعا بی‌خواب می‌شوند در این صورت قطعا باید با پزشک مشورت کرده و بدون نسخه او هیچ دارویی مصرف نکنند.

بیشتر بخوانید : لاغری بعد از ماموپلاستی

تاثیر خوابیدن بر تورم، درد و روند بهبودی بعد از عمل ماموپلاستی

  پس از جراحی ماموپلاستی خواب روزمره خود را تنظیم کرده و از مواد کافئین‌دار مثل چای و قهوه خودداری کنید. رعایت این نکات قبل از خواب باعث می‌شود بدن زمان بهتری برای ترمیم و بازسازی خود داشته باشد و در نتیجه با درد کمتری مواجه شوید. از آن‌جایی که تحرک منظم و تمرین ورزشی به خواب بهتر کمک می‌کند و بیمار نیز به خواب و استراحت بیشتری نیاز دارد لازم است انجام ورزش را جدی بگیرید. در هنگام خواب بدن هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که باعث ترمیم بافت می‌شوند.

 درست خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی درد، استرس و اضطراب را کم کرده و سطح انرژی را بالا می‌برد. از مصرف شکلات زیاد و خوراکی‌های پرقند و چرب خودداری کرده و مصرف میوه و سبزیجات را جایگزین آن‌ها کنید. علاوه بر مکان آرام بهتر است که خواب روزانه هم داشته باشید زیرا در صورت مصرف بعضی داروهای ضدالتهاب و درد، قطعا نیاز شما به خواب بیشتر می‌شود که این موضوع کاملا طبیعی است. می‌توانید از مدیتیشن و یوگا کمک بگیرید تا خوابیدن و روند بهبود شما تسریع یابد.

بهترین حالت خواب بعد از عمل جراحی زیبایی سینه

 بعد از عمل پروتز سینه سعی کنید تا مدت‌ها به پشت بخوابید و غلت نزنید. با قرار دادن چند بالش در اطراف خود از غلت زدن جلوگیری کنید.

بهتر است از یه هفته قبل عمل یا بیشتر، خوابیدن به پشت را تمرین کنید. در حالتی بخوابید که بتوانید بعضی وقت‌ها بدن خود را حرکت دهید تا از لخته شدن خون جلوگیری کرده باشید. اگر ناخواسته و در هنگام خواب به پهلو می‌خوابید یعنی خواب عمیقی دارید ، بهتر است به پرستار یا خانواده خود بگویید که با مشاهده شما در این حالت کمک کنند مجددا به پشت بخوابید.

خوابیدن در حالت نشسته بر روی صندلی استاندارد نیز گزینه مناسبی برای استراحت بعد از عمل ماموپلاستی است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *